persada

persada

Friday, July 13, 2012

Fadhilat Puasa Ramadhan


Hadith 1
Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".
Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."
Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."    
Hadith 2
Ubadah Bin Somit ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada suatu hari ketika Ramadhan hampir menjelang: "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."
Hadith 3
Abu Sa'id Al Khudri ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hari siang dan malam pada bulan Ramadhan, Allah Tabaraka wa Taala membebaskan begitu banyak sekali roh daripada api neraka. Dan pada setiap orang Islam pada setiap hari siang dan malam doanya pasti akan diterima."
Hadith 4
Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak; doa daripada orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa; imam (penguasa) yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman: "Daku bersumpah demi kemuliaanKu, sesungguhnya Daku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti."
Hadith 5
Ibn Umar ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya mengirim rahmat ke atas mereka yang memakan sahur."
Hadith 6
Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa berbuka satu hari di siang hari bulan Ramadhan tanpa alasan yang wajar (disegi syariah) atau sakit yang kuat, tidak akan dapat menampung atau mengganti hari tersebut walaupun akan berpuasa sehingga ke akhir hayatnya.

      Renunglah dan hayatilah kelebihan lain yang dirangkumkan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud: “Umatku diberi Allah lima perkara di bulan Ramadan yang tidak diberi kepada umat terdahulu, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi, malaikat akan memohon keampunan kepada Allah untuk orang berpuasa sehingga sampai waktu berbuka, syaitan dibelenggu sehingga mereka tidak boleh berleluasa seperti biasa, Allah akan menghiasi syurga setiap hari (sebagai kurniaan untuk orang yang berpuasa), Allah akan mengampunkan dosa mereka yang berpuasa sehingga akhir Ramadan.”

Kelebihan Solat Subuh


KENIKMATAN SOLAT SUBUH BERJEMAAH
Sesungguhnya pahala menunaikan solat Subuh dan Isyak dengan berjemaah sama dengan melakukan solat semalam suntuk yang dapat menghapuskan dosa sebagaimana air memadamkan api. Sebagaimana hadis riwayat Muslim dan Usman bin Affan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa melakukan solat Isyak dengan berjemaah, maka seolah melakukan solat separuh malam. Dan barangsiapa yang melakukan solat Subuh dengan berjemaah maka seolah melakukan solat semalam suntuk."
1) Orang yang melakukan solat subuh berjemaah akan mendapat cahaya yang sempurna di hari kiamat. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Berilah khabar gembira pada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa ia akan mendapat cahaya yang sempurna di hari akhirat." (HR Abu Daud dan Tarmizi)
2) Sesungguhnya melakukan solat jemaah Subuh dan Asar tepat pada waktunya termasuk sebab yang memasukkan seseorang ke syurga dan selamat dari seksa neraka. Rasulullah bersabda: "Tidak masuk neraka seseorang yang melakukan solat sebelum matahari terbit dan sebelum terbenam (solat subuh dan Asar.") (HR:Muslim)
3) Malaikat berkumpul di waktu solat Asar dan Subuh. Merekalah yang membawa rahmat dan berkat.
4) Sesungguhnya satu langkah orang yang berjalan ke masjid adalah menghapuskan kesalahan dan yang lain mengangkat darjat. Maka langkah yang banyak ke masjid termasuk hal yang membawa kesalahan dihapus dan darjat diangkat, sebagaimana hadis Abu Hurairah yang diriwayatkan Iman Muslim.
Betapa besarnya ganjaran Allah yang menanti bagi mereka yang solat Subuh berjemaah khususnya di masjid.Apakah alasan yang hendak diberikan oleh mereka yang tidak hadir ke masjid di waktu Subuh? Mereka diberi kemudahan motor dan kereta oleh Allah. Mereka diberi tilam yang empok oleh Allah. Masjid melaungkan azan pertama sejak jam 5.00 pagi lagi (azan pertama) untuk mereka bersedia ke rumah Allah. Mereka belum ada urusan lain, yang kerap dijadikan alasan kerana tak mahu ke rumah Allah. Jika kita dihadapkan di depan Allah kelak,dengan alasan bagaimanakah akan kita jawab? Bagi mereka yang tidak datang bersolat berjemaah Subuh di masjid, marilah kita berubah.
KERUGIAN ORANG YANG TIDAK SOLAT SUBUH.
Berikut adalah kerugian yang akan dialami oleh orang yang tidak melakukan solat Subuh dan solat lain secara berjemaah:
1) Memiliki sifat-sifat orang munafik yang tidak menjalankan solat (kecuali dalam keadaan malas) Rasulullah bersabda bermaksud: "Solat yang paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isyak dan Subuh. Seandainya mereka tahu apa makna di dalamnya, maka mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak." (Muttafa Alaih)
2) Kesengajaan tidur hingga tidak solat subuh dan meninggalkan solat berjemaah merupakan perbuatan kufur dan diancam dengan ancaman yang sangat berat. Allah berfirman bermaksud: "Maka celakalah orang-orang yang melakukan solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya." (Al Ma'un 4-5)
3) Seorang lelaki berada di sisi Nabi SAW dan dia tidur hingga pagi, lalu Nabi SAW bersabda bermaksud: "Itulah lelaki yang kedua telinganya dikencing syaitan.“ (Muttafa Alaih)
Allah SWT sendiri mengatakan bahawa mereka yang susah untuk solat Isyak dan Subuh adalah orang munafik. Jadi tak susahlah kita hendak kenali orang munafik. Dan kita sendiri dapat mengukur adakah kita ini orang munafik atau tidak.
Datangilah masjid-masjid dan surau-surau untuk bersolat Subuh.

Lelaki Dan Wanita


Lelaki yang cantik,

Adalah lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan,
Adalah lelaki yang sedia menerima segala teguran,
Adalah lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun,
Adalah lelaki yang tenang dan lapang dada,



Adalah lelaki yang baik sangka
Adalah lelaki yang tak pernah putus asa.
Kecantikkkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati
Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad yang umi
Adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.


Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan,
Perempuan yang gagah,
Adalah perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan,
Adalah perempuan yang tidak takut pada kemiskinan,
Adalah perempuan yang tabah menangung kerinduan setelah ditinggalkan
Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan,
Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman,
Seluruh kegagahan ini ada pada Khatijah yang ehsan.
Adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan... ... ..

wallahua'lam"

kisah Nabi Ibrahim


KISAH Nabi Ibrahim yang sanggup ‘mengorbankan’ anaknya, Nabi Ismail demi melaksanakan perintah Allah menjadi ingatan dan iktibar setiap kali musim haji dan sambutan Aidiladha.

Kepatuhan dan ketaatan Nabi Ibrahim dan Ismail untuk melaksanakan perintah Allah itu adalah simbolik kepada ibadat korban yang dilakukan oleh umat Islam.

Diriwayatkan sebelum Nabi Ibrahim diperintahkan Allah supaya menyembelih anaknya Nabi Ismail, baginda membuat ibadat korban sebanyak 1,000 kambing, 300 lembu dan 100 unta di jalan Allah.

Melihatkan kepada banyaknya jumlah korban yang dilakukan, maka manusia dan malaikat kagum dan kehairanan.


Nabi Ibrahim bersabda: “Semua yang menjadi korban itu belum apa-apa lagi bagiku. Demi Allah, kalau aku dikurniakan anak lelaki sudah tentu dia juga akan kusembelih di jalan Allah dan aku korbankan dia untuk Allah.”

Ketika Nabi Ibrahim tiba di Iradhil Muqaddasah (bumi yang disucikan), baginda memohon kepada Allah supaya dikurniakan anak dan Allah mengabulkan permohonannya. Akhirnya, baginda dikurniakan seorang anak lelaki.

Tatkala, anaknya iaitu Nabi Ismail pandai berjalan dan berusia tujuh tahun (sesetengah sirah menerangkan 13 tahun), Nabi Ibrahim mendapat mimpi iaitu baginda mendengar suara yang berkata: “Hai Ibrahim, tunaikan nazar kamu!”

Keesokan paginya, Nabi Ibrahim berfikir: “Apakah mimpi itu datangnya daripada Allah atau syaitan?”

Selanjutnya, pada malam kedua, Nabi Ibrahim bermimpi lagi, sama seperti mimpinya terdahulu. Maka, keesokan harinya, baginda tahu bahawa mimpinya itu adalah daripada Allah.

Pada malam ketiganya, beliau bermimpi lagi seperti sebelumnya hingga Nabi Ibrahim pasti bahawa mimpi itu datang daripada Allah yang bermaksud baginda perlu menunaikan nazar dengan menyembelih anaknya sebagaimana yang dijanjikan.

Ketika Nabi Ibrahim hendak pergi melaksanakan penyembelihan, beliau berkata kepada ibu Nabi Ismail iaitu Siti Hajar yang berbunyi: “Hai Hajar, pakaikan anakmu Ismail dengan pakaian yang paling baik dan bagus kerana aku akan pergi dengannya.”

Maka, Siti Hajar memakaikan pakaian, memberi haruman dan membersihkan tubuh anaknya sebelum menyerahkannya kepada suaminya.

Kemudian, Nabi Ibrahim pergi bersama anaknya dengan membawa tali dan pisau yang tajam berhampiran Mina.

Ketika itu, musuh Allah iaitu iblis terkutuk sudah sedia menanti untuk menggoda dan dia tidak pernah sesibuk seperti hari itu.

Dalam perjalanan Nabi Ibrahim ke Mina, Nabi Ismail kelihatan ceria dan sering berlari meloncat ke hadapan ayahnya.

Maka, iblis berkata kepada Nabi Ibrahim: “Wahai Ibrahim, apakah engkau tidak memperlihatkan betapa tampan parasnya, bagus badannya dan kesantunan peri lakunya?”

Kata Nabi Ibrahim: “Ya, tetapi aku diperintah Tuhanku untuk itu.”

Ketika iblis terkutuk itu putus asa terhadap Nabi Ibrahim, lalu dia pergi mendapatkan Siti Hajar dan berkata: “Wahai Hajar, bagaimana boleh engkau duduk-duduk saja, sedangkan Ibrahim sudah pun pergi dengan anakmu dan akan menyembelihnya?”

Kata Siti Hajar: “Jangan engkau berdusta, aku tidak pernah tahu seorang ayah sanggup menyembelih anaknya sendiri.”

“Itulah sebabnya dia keluar dengan anakmu membawa tali dan pisau. Dia mengira bahawa Tuhannya menyuruhnya untuk itu,” katanya iblis.

Siti Hajar menjawab: “Nabi itu tidak pernah diperintah untuk sesuatu yang batil dan saya sendiri bersedia untuk menebus perintah itu dengan jiwa sendiri, betapa pula jika hanya dengan jiwa anakku?”

Ketika iblis terkutuk berputus asa terhadap Siti Hajar, maka dia pergi kepada Nabi Ismail seraya berkata: “Sungguh engkau bersenang-senang, sedangkan ayah kamu membawa tali dan pisau untuk menyembelih kamu.”

Nabi Ismail berkata: “Jangan engkau berdusta, mengapa ayah aku akan menyembelihku?”

Iblis menjawab: “Dia mengira bahawa Tuhannya menyuruhnya untuk itu.”

Nabi Ismail berkata: “Aku memperhatikan dan mentaati perintah Tuhanku.”

Ketika iblis terkutuk itu cuba untuk melontarkan godaan yang lain, maka terlebih dulu Nabi Ismail mengambil seketul batu dan melemparkannya kepada iblis sehingga mata kirinya pecah dan buta. Lalu dia pergi dengan sia-sia lagi rugi.

Ketika Nabi Ibrahim tiba di Mina, baginda berkata kepada puteranya: “Hai anakku, sungguh aku melihat dalam tidurku (dalam mimpi aku) bahawa aku menyembelih engkau, cuba engkau pula perhatikan bagaimana pendapat kamu?”

Nabi Ismail menjawab: “Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan. Insya-Allah ayah akan mendapatkan aku sebagai orang yang sabar, iaitu terhadap apa yang diperintahkan kepada ayah untuk menyembelih aku.”

Tatkala Nabi Ibrahim mendengar kata-kata puteranya, baginda tahu bahawa doanya kepada Allah sudah dikabulkan iaitu: “Rabbi Hablii Minash Shalihiin (Ya Tuhanku, berikanlah kepada anak yang soleh).”

Kemudian Nabi Ismail berkata kepada ayahnya: “Wahai ayah, aku sampaikan beberapa pesan kepada ayah. Hendaklah ayah mengikat tanganku supaya aku tidak bergerak-gerak yang mungkin menyakitkan ayah;

“Hendaklah wajahku dihadapkan ke tanah supaya ayah tidak melihat lalu menimbulkan kasih sayang ayah kepadaku;

“Hendaklah ayah melipatkan kain ayah supaya tidak tercemar dengan darah, meskipun sedikit hingga mengurangi pahala aku dan mungkin juga diketahui oleh ibu sehingga dia menjadi susah.

“Hendaklah ayah menajamkan pisau ayah, lagi pula mempercepatkan jalannya di atas leher aku, supaya tidak terlalu sakit kerana mati itu sakit sekali.

“Hendaknya ayah membawa bajuku kepada ibu sebagai tanda kenangan daripadaku serta sampaikan salam aku kepadanya dan katakan kepadanya: ‘Bersabarlah engkau terhadap perintah Allah’ dan jangan ayah beritahukan kepadanya bagaimana ayah menyembelih aku, serta bagaimana pula ayah mengikat tanganku.

“Hendaklah ayah tidak memasukkan anak-anak ke rumah ibu supaya dia tidak terlalu sedih mengenangkan aku. Dan ayah mengetahui anak seperti aku hendaklah ayah tidak melihatnya hingga nanti ayah menjadi susah dan duka.”

Nabi Ibrahim berkata: “Sebaik-baik penolong adalah engkau wahai anakku, untuk melaksanakan perintah Allah SWT.”

Kemudian ketika kedua-duanya sudah menyerah bersedia, ertinya bersedia melaksanakan perintah Allah, Nabi Ibrahim membaringkan Ismail seperti kambing yang disembelih.

Ada yang menceritakan Nabi Ibrahim menelungkupkan wajah Ismail dengan isyaratnya supaya tidak melihat sesuatu yang menimbulkan kasih sayangnya, hingga dapat menghalang baginda daripada melaksanakan perintah Allah.






NABI Ibrahim sedia untuk mengorbankan anaknya, Nabi Ismail seperti yang diperintah oleh Allah.

Kedua-duanya sudah menyerah bersedia, ertinya bersedia melaksanakan perintah Allah. Nabi Ibrahim kemudian membaringkan Ismail seperti kambing yang disembelih.

Ada yang menceritakan Nabi Ibrahim menelungkupkan wajah Ismail dengan isyaratnya. Perkara ini supaya tidak melihat sesuatu yang menimbulkan kasih sayangnya, hingga dapat menghalang baginda daripada melaksanakan perintah Allah

more...

Perintah itu dilaksanakan pada sisi batu besar di Mina. Ada yang menerangkan di suatu tempat yang dekat dengan Mina.

Nabi Ibrahim meletakkan pisau pada leher puteranya, maka baginda memotongnya dengan sangat kuat sekali, namun ia masih tidak mampu memutuskan leher anaknya.

Sesungguhnya, Allah membuka tutup mata malaikat di langit dan laut. Ketika malaikat melihat bahawa Nabi Ibrahim menyembelih puteranya iaitu Nabi Ismail, mereka tersungkur sujud kepada Allah.

Kemudian Allah berfirman bermaksud: “Perhatikan olehmu sekalian kepada hamba-Ku, bagaimana dia melakukan pisau di atas leher puteranya untuk mencari atau mengharap keredaan-Ku, sedang kalian dulu semua mengatakan sesuatu ketika Aku berfirman: ‘Sesungguhnya, Aku akan menjadikan di bumi ini seorang khalifah.’ Engkau berkata: ‘Apakah Engkau menciptakan orang yang akan berbuat kerosakan di bumi, dan akan menumpahkan darah, sedang kami sekalian mensucikan Engkau?”

Kemudian Nabi Ismail berkata: “Wahai ayahku, lepaskan ikatan tali tanganku dan kakiku supaya Allah tidak memandang aku sebagai orang yang terpaksa, ertinya terpaksa dalam mentaati perintah Allah. Bahkan letakkan pisau itu di atas leher aku supaya malaikat tahu, bahawa putera Ibrahim itu mentaati perintah Allah dengan ikhtiar iaitu dengan pilihannya sendiri atau dengan sukarela.”

Maka, Nabi Ibrahim pun meluruskan dua tangan Ismail dan dua kakinya tanpa ikatan, serta memalingkan wajah ke tanah, lalu menggerakkan pisaunya dengan sekuat tenaganya.

Pisau itu membalik dan tidak boleh memotong leher Ismail dengan izin Allah.

“Wahai ayahku, kekuatan kamu menjadi lemah kerana masih ada cintamu kepadaku, kerana itu ayah tidak boleh menyembelih aku,” kata Nabi Ismail.

Maka, Nabi Ibrahim memukul pisau itu pada batu dan batu itu pecah menjadi dua.

“Wahai pisau, engkau mampu membelah batu tetapi kamu tidak mampu memotong leher anakku,” kata Nabi Ibrahim.

Pisau itu berkata dengan izin Allah: “Wahai Ibrahim, engkau mengatakan ‘potonglah’ sedang Tuhan seru sekalian alam berfirman: ‘Jangan engkau potong’. Maka bagaimana aku mentaati engkau, sedang aku harus menderhakai Tuhan engkau?”

Kemudian Allah berfirman bermaksud: “Dan Kami menyeru: Hai Ibrahim, sungguh engkau membenarkan mimpi. Ertinya, apa-apa yang engkau perlihatkan daripada beberapa pemandangan, hingga tampak bagi hamba-Ku, bahawa engkau sungguh-sungguh memiliki keredaan-Ku daripada kecintaan kamu terhadap anakmu.

“Dan adalah engkau dengan demikian itu, termasuk golongan orang yang taat kepada perintah-Ku. Sungguh, ini adalah ujian yang nyata, iaitu penyembelihan itu adalah ujian yang nyata untuk mengetahui antara yang ikhlas, dari yang tidak ikhlas atau juga ujian yang nyata sulit sekali, kerana tidak ada yang sesulit itu.

“Maka, Kami selamatkan orang yang disuruh membunuhnya dengan sembelihan besar dari syurga, iaitu kambing kibas yang dulu dikorbankan oleh Habil yang diterima daripadanya. Dan korban kambing itu tetap berada di syurga, hingga Nabi Ismail ditebus atau digantikan dengan kambing itu.

“Kerana itu, kami perintahkan kepada Jibril yang datang dengan membawa kambing kibas, ketika Nabi Ibrahim meletakkan pisaunya yang terakhir kali pada leher puteranya itu.”

Malaikat Jibril berseru untuk mengagungkan Allah dan kagum terhadap perbuatan Ibrahim seraya berucap: “Allahu, Akbar, Allahhu Akbar.”

Maka, Nabi Ibrahim membalasnya dengan ucapan: “Laa Ilaha Illallaahu Allahu Akbar.”

Dan Nabi Ismail pun menyambutnya: “Allahu Akbar wa Lillahil Hamdu.”

Maka, Allah menganggap baik kalimat ini, lalu mewajibkan kita sekalian mengucapkannya kerana mengikuti jejak Nabi Ibrahim.

Sambungan Dari Kisah Nabi Ibrahim a.s..

Definitions of friendship


Definitions of Friendship :
===========================

If you live to be a hundred,
I want to live to be a hundred
minus one day, so I never have to
live without you."
   - Winnie the Pooh

True friendship is like sound
health; the value of it is seldom
known until it be lost."
   - Charles Caleb Colton

A real friend is one who walks in when
the rest of the world walks out."
   - K.S.M.

"Don't walk in front of me, I may not follow.
Don't walk behind me, I may not lead.
Walk beside me and be my friend."
   - Albert Camus.

"Strangers are just friends waiting to
happen."
   - K.S.M.

"Friends are the Bacon Bits in the Salad Bowl
of Life."
   - R.V.K.

"Friendship is one mind in two bodies."
   - Mencius

"Friends are God's way of taking care of us."
   - R.V.K.

"If you should die before me, ask if you
could bring a friend."
   - Stone Temple Pilots

"I'll lean on you and you lean on me and
we'll be okay."
   - Dave Matthews Band

"If all my friends were to jump off a bridge,
I wouldn't
jump with them,  I'd be at the bottom to
catch them"
   - K.S.M.

"Everyone hears what you say.
Friends listen to what you say.
Best friends listen to what you don't say."
   - R.V.K.

"We all take different paths in life,
but no matter where we go,
we take a little of each other everywhere"
   - Tim McGraw

"My father always used to say
that when you die, if
you've got five real friends,
then you've had a great life."
   - Lee Iacocca

"Hold a true friend with both your hands."
   - Nigerian Proverb

"A friend is someone who knows
the song in your heart and can
sing it back to you when you have
forgotten the words."
   - K.S.M.

4 PERKARA TERSIRAT



**********************
4 alamat orang cerdik:
1. Berani menempuh bahaya
2. Pandai bermanis muka dengan musuh
3. Pandai melihat kesempatan
4. Dapat menimbang pertimbangan orang lain

4 alamat orang beriman:
1. Meninggalkan maki
2. Menjauhi menyakiti hati orang
3. Lekas memberi ampun
4. Lama baru menjatuhkan hukuman

4 tanda orang berakal:
1. Cinta pada ilmu
2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji
3. Bagus jawabnya
4. Banyak benarnya

4 alamat orang rendah iman:
1. Membuka rahsia
2. Pendendam
3. Penggunjing
4. Memburukkan kawan

4 yang menimbulkan cinta:
1. Muka jernih
2. Sudi menolong
3. Sudi menghindarkan selisih
4. Menjauhi munafik

4 soal yang membawa keuntungan hidup:
1. Benar perbicaraannya
2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak bermoral
3. Baik budinya
4. Suka berterima kasih

4 sempurna dengan 4:
1. Ilmu dengan larangan
2. Agama dengan taqwa
3. Amal dengan niat
4. Kemuliaan dengan kelebihan

4 mesti dijaga:
1. Teguh menjaga kehormatan
2. Redha menerima yg sedikit
3. Berbuat kebaikan setiap hari
4. Memelihara lidah

4 macam pencarian:
1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani
2. Pertengahan akal, orang yang hidup berdagang
3. Penghabisan akal, orang yang hidup membunuh
4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal

"REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN"

* WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN,
* WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK,
* WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT,
* WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN,
* WAKTU HIDUP SEBELUM MATI"

Pesanan Lukmanul Hakim


PESANAN LUKMANUL HAKIM

01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

02 - orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.
03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dr sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar.
Ketahuilah, memindahkan batu besar dr tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.

08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengankat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.

09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.

11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang
mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 - janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.

13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka
setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.

17 - selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.

18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.

19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yg akan mendatangkan cela pd dirimu.

20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk
yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dr berkata kotor tentu akan menyesal.

24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.

25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana
nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah
tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

bahagia


 Tanda-tanda Bahagia
>
>                    1. Menjauhkan diri dari urusan dunia dan
>                    senang kepada urusan akhirat
>                    2. Kemahuan kuat terhadap ibadah dan
>                    membaca al-Quran
>                    3. Sedikit bicara terhadap apa yang tidak
>                    diperlukan
>                    4. Sangat memelihara sholat lima waktu
>                    5. Menjaga diri dari yang haram dan
>                    syubhat, sedikit atau banyak
>                    6. Bersahabat dengan orang-orang soleh
>                    dan baik
>                    7. Rendah diri
>                    8. Bersifat dermawan yang ikhlas
>                    9. Belas kasihan terhadap makhluk-makhluk
>                    Allah yang lain
>                    10. Bermanfaat kepada orang lain
>                    11. Selalu ingat mati dan bersiap sedia
>                    menghadapinya

kewajipan seorang wanita


Bismillahirrahmanirrahim.

Allah berfirman yang bermaksud:

Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain dari yang nyata (mesti terbuka terdiri dari bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan). Dan hendaklah mereka sampaikan tudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya), kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya,anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, laki-laki yang menjalankan kewajubannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan)dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan. Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui prang perhiasannya yang tersembunyi (misalannya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak). Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.
(surah An-Nur ayat 31)



Allah berfirman yang bermaksud:

Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman untuk khusyuk (taat) hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran (suruhan dan larangan) Allah serta (taat) mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan  (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberi kitab sebelum mereka (Yahudi dan Nasrani), setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut (jauh dari zman nabi mereka) maka hati mereka menjadi keras (dari mengikuti perintah/ajaran nabi mereka) dan banyak di antaranya orang-orang fasik.
(surah Al-Hadid ayat 16)



Bila ayat menutup aurat turun sahaja semua wanita ketika itu tidak kira dari golongan Ansar mahupun Muhajirin dengan segera menutup aurat masing-masing. Yang ada di pasar, yang ada di rumah, yang sedang dalam perjalanan capai apa sahaja untuk menutup aurat masing-masing dengan SEGERA dan bukannya NANTI DULU. Yang tidak mendapat apa-apa mereka segera memalingkan muka menghadap dinding supaya tiada lelaki terpandang wajah mereka. Itulah kekuatan iman yang ada pada wanita-wanita ketika itu. Tetapi kini segala-galanya telah
berubah makin jauh kita dari zaman Rasulullah makin kita jauh dari amalan agama.

Dalam ayat yang sama juga Allah menegur kita supaya tidak menjadi seperti ahli kitab sebelum kita (Yahudi dan Nasrani) di mana semakin mereka jauh dari zaman nabi mereka maka semakin kurang mengamalkan agama. Itulah keadaan kita ketika ini. Saudari-saudari seagama dengan kita bukan tidak tahu kewajiban menutup aurat, tetapi oleh kerana kelemahan iman serta sikap acuh tak acuh membuatkan mereka lalai. Perkataan yang biasa kita dengar dari saudari-saudari kita ialah "belum sampai seruan". Seruan apa yang ditunggunya atau seruan dari siapa yang sedang mereka tunggu? Bukankah Allah telah seru untuk menutup aurat sejak 14 abad dahulu lagi. Tetapi kenapa masih tak tutup-tutup lagi?

Lihat lagi ayat di atas Allah berfirma "Katakan kepada orang-orang perempuan yang beriman" Allah dengan khusus gunakan perkataan "beriman" dan bukannya "wahai manusia" kerana segala perintah hanya boleh didukung oleh orang-orang yang beriman sahaja.

Dalam ayat kedua pun sama yang ditujukan ayat-ayat ini adalah kepada orang-orang yang beriman. Kita kata kami beriman dengan Allah, Rasul-rasulNya dan, Kitab-kitabNya tetapi apa yang kita ucapkan dan buat adalah sungguh bertentangan. Allah telah menggariskan peraturan dan rasul telah mengajarkannya dan peraturan itu telah termaktub di dalam kalamNya. Tetapi kenapa masih leka? Kita bimbang kalau-kalau kita dibungkus dengan kain putih sebelum kita sempat menutup aurat.

Maka wahai saudari-saudari seagamaku (YANG BERIMAN), sebelum terlewat rebutlah peluang yang ada jangan tunggu esok amalkan sekarang juga. Bimbang "esok tiada bagi mu". Gembirakanlah Allah dan rasulNya dengan mengikut perintah mereka supaya dikala kamu dirundung malang Allah dan rasulnya dapat menggembirakan kamu.BIAR KAMU TIDAK CANTIK DI MATA PENDUDUK BUMI TETAPI NAMAMU MENJADI PERBUALAN PENDUDUK LANGIT.


wallahu a'lam.



ERTI SEBUAH PERSAHABATAN


Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa,
Kecuali diri sendiri…..
Tetapi…Dalam kita bersendirian,kita beruntung kerana….
Mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran
Seorang sahabat,begitulah juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.

Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita.
Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya…..?
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa…..tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami
Yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya.
Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.
Harapan dan impian juga kita luahkan.
Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga
Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin dikongsi bersama kita.
Pernah kah kita memberi dia peluang untuk
menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah….?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita…..
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat…
Kerana dia juga seorang manusia,
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat…..

Sebagai kekuatan
Jadilah kita sahabatnya itu….
Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan.
Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan..
Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan…..
Kita tidak tahu….
Tetapi….jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita
akan tahu…..

RENUNGILAH...

HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA


Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Orang yang menunjukkan kebaikkan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukamak)


Thursday, July 12, 2012

Abdullah Bin Sabak

Kejatuhan Bangsa Arab Dan Revolusi Islam

Mengimbas Ke Zaman Silam

Nabi Muhammad SAW dan para sahabat Muhajirin dan Ansar telah bekerja keras membina sebuah kerajaan Islam di Madinah selepas peristiwa hijrah. Setelah wafatnya Baginda SAW, Saidina Abu bakar as siddiq dan Saidina Umar al khattab, telah terjadi atau lebih tepat lagi telah bermulanya fitnah terhadap umat Islam yang didalangi oleh Abdullah bin Sabak yang berlagak seperti seorang yang alim dan warak. Beliau berjaya memecahbelahkan umat Islam kepada 2 puak yang bertentangan iaitu puak yang menyokong kepimpinan Saidina Ali dan satu lagi puak memihak kepada Saidina Uthman. Abdullah bin Sabak berpura-pura menyokong Saidina Ali dan dengan lantang menyatakan bahawa Ali lebih layak menjadi khalifah Islam pada masa itu berbanding Uthman yang dipilih pada ketika itu. Hinggalah pada satu ketikaUthman dibunuh oleh pemberontak yang didalangi Abdullah bin Sabak. Ketika itu terdapat kira-kira 6000 orang pemberontak di Madinah. Ketua-ketua pemberontak itu sebulat suara melantik Ali bin Abu Thalib menggantikan Uthman sebagai khalifah.
Melihat pada keadaan yang kucar-kacir ini, bani Umaiyah dan Muawiyah bin Abi Sofian yang pada ketika itu berkedudukan sebagai gabenor di Syria (meliputi Syria, Palestin, Lubnan dan Jordan sekarang) mengambil kesempatan dengan kononnya berjuang menuntut bela atas kematian Uthman dan memerangi Ali. Tambahan pula Ali gagal mengadili kematian sahabatnya itu iaitu Uthman. Ini adalah kerana Uthman dibunuh pemberontak manakala Ali sendiri dilantik oleh pemberontak itu. Kesudahannya tercetuslah perang saudara pertama dalam Islam diantara Ali dan Muawiyah. Ali hampir menang dalam perang itu tetapi Muawiyah yang pintar mengatur strategi lebih bijak memperdayakan Ali dengan menjunjung al-Quran dan menyeru ummah kem, bali pada ajaran Allah dan Rasul-Nya. Ali terpaksa menghentikan perang itu untuk berunding. Oleh sebab itu, sebuah golongan telah keluar dari barisan tentera Ali golongan ini kemudiannya digelar Khawarij yang menentang Ali dan Muawiyah kerana bagi mereka kedua-dua tokoh ini menjadi punca perpecahan umat Islam. Mereka melihat Ali, Muawiyah dan Amru bin Ash sebegai tokoh yang perlu ditentang dan dibunuh. Tetapi mereka hanya berjaya membunuh Ali. Setelah wafatnya Ali, Hasan bin Ali dilantik sebagai pengganti. Beliau digelar Imam Hasan oleh penyokong Ali iaitu Syiah.
Imam Hasan mahu mengelakkan terjadinya kekacauan sekali lagi lantas menyerahkan gelaran khalifah kepada Muawiyah. Tetapi pada masa yang sama Muawiyah dikatakan menggunakan harta dan pelbagai janji manis demi mendapatkan jawatan itu. Setelah berkuasa, Muwiyah mencabul konsep republik yang diteraskan oleh Rasulullah SAW dengan menjadikan jawatan khalifah sebagai hak keturunannya.

PERIHAL MAZHAB SYIAH
Pembantu Ali bin Abi Thalib atau lebih dikenali sebagai syiah asalnya adalah sebuah gerakan politik yang membela dan mempertahankan Saidina Ali. Gerakan ini berpecah-belah kepada puak-puak tertentu seperti Sabaiyah, Kaisaniyyah, Zaidiyah dan Imamiyyah (imam 12). Golongan imam 12 dari sudut fiqh menekankan kepada mazhab ahlil bait atau kemudiannya dikenali sebagai mazhab Jaafariyah. Mazhab ini diasaskan oleh Jaafar bin Muhammad Baqir bin Ali bin Hussain bin Ali bin Abu Thalib iatu imam yang ke 12 dalam susunan imam 12.
Jaafar bin Muhammad Baqir ini juga dikenali sebagai Asshadiq berkhidmat sebagai guru di Madinah yang mengajar berasaskan al-Quran dan hadis dari ahli bait sahaja. Antara muridnya ialah Imam Malik bin Anas iaitu Imam besar mazhab Maliki dan Imam Abu Hanifah iaitu Imam besar mazhab Hanafi. Tetapi ajaran Jaafariyah lari daripada ajaran Islam sebenar kerana mempercayai bahawa imam mereka adalah maksum walhal sifat maksum dikurniakan Allah SWT kepada rasul dan nabi-Nya sahaja. Satu lagi perkara mengenai ajaran ini ialah lafaz syahadah mereka yang agak berbeza iaitu...
La Ilalahaillallah Muhammadun Rasulullah Aliyun Waliullah Wasi o Rasulullah

Lafaz ini membuktikan betapa setianya mereka kepada Saidina Ali. Bagi mereka Ali adalah Imam agung mereka yang pertama. Di sini dapat saya senaraikan 12 Imam-Imam yang disanjungi oleh golongan ini.
1. Ali bin Abu Thalib
2. Hassan bin Ali
3. Husain bin Ali
4. Ali bin Husain(atau lebih dikenali sebagai Zainul Abidin)
5. Muhammad bin Ali bin Hassan
6. Jaafar bin Muhammad Baqir
7. Musa bin Jaafar
8. Ali bin Musa bin Jaafar
9. Muhammad bin Ali bin Hussain
10. Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa
11. Hasan bin Ali bin Muhammad
12. Muhammad bin Hasan bin Ali

Kepercayaan terhadap mazhab ini diperkukuhkan lagi dengan kononnya terdapat sebuah hadis daripada Rasulullah SAW bahawa baginda akan digantikan oleh 12 orang imam yang mana kesemuanya adalah keturunan Quraish. Dalam mazhab ini mereka turut mempercayai bahawa imam mereka yang ke 12 iaitu Muhammad bin Hassan dalah Imam Mahadi yang ditunggu oleh seluruh umat Islam ibunya bernama Narjis Khartum dan beliau ditunggu-tunggu oleh penganut Syiah di Parsi atau dikenali sebagai Iran kini. Untuk menjelaskan serba sedikit tentang kepercayaan penganut syiah ini, dapat saya catatkan sedikit perihal kehidupan beliau.

Beliau dilahirkan pada 15 Syaaban tahun 255 hijrah di kota Samara. Beliau lahir pada tarikh yang sama dengan Nabi Musa AS. Perlu diingat bahawa kelahiran Nabi Musa membawa petanda kehancuran dan kemusnahan empayar firaun laknatullah di Mesir. Seperti juga Nabi Musa, kelahiran beliau juga dirahsiakan daripada pengetahuan umum kerana pemimpin kerajaan bani Abbasiyah ketika itu yang digelar al Mu’tamad mengetahui akan hal ini dan memerintahkan Narjis Khartum ditangkap dan disoal siasat. Demi anaknya Narjis menipu pembesar itu dan beliau dipenjara. Semasa di penjara Narjis dikawal di bawah pengawasan Qadhi Abu Shurap yang diarahkan supaya membunuh anak yang dikandung Narjis selepas dilahirkan kelak. Tidak lama kemudian terjadi sebuah pemberontakan besar dan al-Mu’tamad terlepas pandang mengenai Narjis dan Narjis akhirnya dibebaskan dan perihal anaknya terus dilupakan. Muhammad bin Hassan atau gelarannya iaitu imam suci bagi penganut Syiah disembunyikan ayahnya iaitu Imam Hasan Askari dan sentiasa dibawa kemana-mana sahaja oleh bapanya sejurus dilahirkan. Hari ke duabelas imam suci dilahirkan, bapanya berkata “inilah bakal penggantiku. Kamu semua hendaklah menghormatinya. Dialah yang akan memberi keadilan dan berkat di atas dunia ini. Selepas ini tiada lagi keadilan. ”

Setelah bapanya meninggal duniam, imam Muhammad ghaib dan tidak diketahui kemana menghilangnya.

Menyentuh mengenai hadis yang saya nyatakan sebelum ini, iaitu mengenai hadis Rasulullah SAW mengenai kedudukan imam 12 yang dikatakan sebagai pengganti baginda, tiada kesahihan mengenainya. Jika hadis ini benar, mengapa sahabat Baginda yang paling rapat iaitu Abu Bakar as Siddiq menerima jawatan Khalifah Islam pertama?

KEPINCANGAN DARI SUDUT PERUNDANGAN ISLAM

Bukan sahaja jaran syiah, ajaran Sunnah juga terbahagi kepada beberapa ajaran. Antaranya Mazhab Syafie, Hambali, Hanafi dan Maliki. Oleh itu terdapat percanggahan dari beberapa aspekperundangan Islam didalam kesemua ajaran ini. Sebagai contoh, puak Syiah di Syria yang menggelarkan diri mereka sebagai, ’Alawiyin memerintah Syria dengan dasar Maxis-Lenin atau komunis digelar kafir oleh penganut Syiah yang lain bahkan cendikiawan terkemuka iaitu Ibnu Khaldun turut mengatajan golongan ini kafir.

Imam-imam Besar 4 mazhab utama Ajaran Sunnah ini memainkan peranan dalam kekalutan mengenai perihal undang-undang dalam agama Islam. Oleh itu, wajarlah kiranya kita mengetahui sedikit sebanyak tentang mereka. Seperti yang diketahui, kepakaran keempat-empat tokoh ini bukan hanya pada satu bidang sahaja. Tetapi meliputi pelbagai jurusan ilmu duniawi dan ukhrawi. Mazhab –mazhab inilah yang dikatakan punca perpecahan ummah. Walhal Islam yang dibawa Muhammad SAW sudah cukup sempurna pembawaannya.

Nu’man bin Tsabit lahir di Kufah tetapi berketurunan Parsi. Beliau mempelopori ajaran Mazhab Hanafi yang pertama kalinya diperkembangkan oleh muridnya iaitu Abu Yusuf pegawai undang-undang kerajaan bani Abbasiyah yang dipimpin oleh Harun Aal Rasyid, maka berkembanglah ajaran Hanafi dibawah bendera Abbasiyah. Mazhab iniberkembang sehingga ke Afrika tetapi pda tahun 358, kekuasaan politik di Mesir terjatuh kepada raja-raja yang mendakwa keturunan Fatimah dari Syiah Ismailliyah. Oleh bermbanglah pula ajaran ini. bagaimanapun setelah Mesir berjaya dikuasai oleh Al Ayyubi, Mazhab Syiah dihapuskan dan Mazhab Hanafi kembali ditegakkan.

Dalam pada itu anak murid Imam Malik bin Anas turut bergiat aktif menyampaikan ajaran yang dipelopori guru mereka ke seluruh tanah hijjaz. Kepesatan penyebaran mazhab ini membuatkan penyebar mazhab Hanafi mula terdesak untuk bertapak kembali. Sementara itu di Andalus (Sepanyol) mazhab ini mulai berkembang menggantikan mazhab Imam Al Auza’i. Setelah kukuhnya tapak mazhab ini di Andalus, jawatan dalam mula dipegang oleh pengikut mazhab ini.

Muhammad bin Idris atau lebih dikenali sebagai Imam Syafie lahir pada tanggal 150 hijrah, iaitu tahun yang sama Imam Abu Hanifah meninggal dunia. Beliau murid yang diibaratkan sebagai pembantu kanan Imam Malik dan pernah mengajar menggunakan kitab al mauthok karya Imam Malik. Semasa berada di Baghdad, beliau berbincang dengan ahli-ahli fiqh di sana dan belajar pula ajaran Hanafi. Setelah berada di Mesir, beliau menggubal kedua-dua ajaran ini dan hasilnya timbullah ajaran Syafie. Masjid Amru bin Ash di Mesir menjadi tapak bermulanya ajaran ini.

Ahmad bin Hambal Lahir di Baghad dalam tahun 164 hijrah. Beliau dikenali kerana kekuatan pendiriannya yang tidak mampu diubah oleh sesiapapun. Beliau pernah dipenjarakan kerana menegaskan bahawa al-Quran adalah kalam Allah SWT sedangkan pembesar Abbasiyah pada masa itu menyatakan al-Quran adalah makhluk. Diketahui bahawa beliau sangat hebat mempertahankan sunnah Rasulullah SAW. Mazhab Hambali yang dibawa beliau tertumpu disekitar Iraq dan Syam. Fahaman ini dibawa dari abad ke 3 hirah lagi namun hanya tiba di Mesir kira-kira abad ke 6 hijrah.

Ajaran ini mempunyai seorang yang berpegang teguh dengannya iaitu Taqiuddin ibnu Taimiyyah dan kemudian Muhammad bin Abdul Wahab dari padang pasir Nejad telah mengikut jejaknya. Ajaran ini dibawa dengan jayanya di padang pasir dan bermulalah gerakan wahabi.

AKIBAT PERPECAHAN UMMAH


Kesan daripada perpecahan ini, para Ulama Islam terpecah kepada 2 golongan iaotu yang bekerjasama dengan pemerintah dan yang tidak bekerjasama dengan pemerintah. Golongan yang tidak bersama dengan pemerintah berjuang dengan berlandaskan Quran dan Sunnah. Mereka datang dari ilmu Fiqh oleh itu terciptalah pelbagai mazhab baru. Ulama yang memihak pada pemerintah pula asyik dengan peperangan saudara sedang musuh diluar mencipta pelbagai kejayaan dalam bidang-bidang yang lain.

Perbezaan pendapat mengenai Ketuhanan, roh dan akhirat menguatkan lagi perpecahan ini. Walhal di zaman Nabi Muhammad SAW, hal ini tidak pula ditimbulkan. Mereka telah cukup dengan al Quran. Seperti yang telah termaktub dalam al Quran,

“ itulah kitab yang tiada sebarang keraguan padanya, yakni petunjuk bagi orang-orang yang mahu berbakti. Yakni (mereka) yang percaya kepada yang ghaib (Allah, malaikat, akhirat, dan sebagainya. ) dan mendirikan solat dan membelanjakan (mengeluarkan zakat) sebahagian dari apa-apa yang kami (Allah) kurniakan kepada mereka. Dan yang percaya kepada segala apa yang diturunkan kepada kamu (Muhammad) dan kepada segala yang diturunkan terdahulu daripadamu, dan mereka sungguh-sungguh percaya kepada akhirat (iaitu kehidupan semula di alam yang lain dari dunia yang fana ini). Atas mereka itulah petunju Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan (disisi Allah)”. ;Al Baqarah ayat 2 hingga 5

Akibat dari perpecahan ini, ulama Islam terpecah lagi kepada 2 kelompok iaitu yang menerima pengajaran tasawwuf dan tharikat. Ibnu Taimiyah, iaitu seorang pemimpin di zaman itu bertindak memerangi golongan tasawwuf dan mengajak umat Islam kembali pada ajaran sebenar berpandukan al Quran dan as Sunnah. Ini kerana beliau berpendapat bahawa ajaran tasawwuf lebih banyak merugikan ummah daripada menguntungkan. Ini kerana ajaran ini hanya mementingkan urusan akhirat sahaja walhal Islam itu sendiri adalah bersifat menyeluruh.

Sekadar merenung kembali ajaaran sebegini, umat Islam yang terlalu cenderung terhadap ajaran ini tentunya akan melupakan terus urusan duniawi seperti teknologi dan sains. Oleh itu amat rugi kiranya umat Islam terus ketinggalan dan membiarkan golongan kafir terus meninggalkan kita dalam menguasai cabang ilmu tersebut.

MENANTI MAHDI DAN MUSUH TERULUNG

Seperti yang telah dijanjikan Rasulullah SAW, musuh umat Islam yang terulung bernama Dajjal akan menampilkan diri bagi menyesatkan umat islam. Tetapi turut diperkatakan Baginda adalah kemunculan sang penyelamat iaitu Imam Mahdi dan turunnya Nabi Isa bagi menegakkan kembali keadilan dan perpaduan ummah.

Difahamkan Dajjal ialah sekumpulan orang Yahudi yang menguasai politik, ekonomi dan memecahbelahkan umat Islam dan Kristian dan juga melahirkan fahaman komunis yang dahulunya berpusat di Rusia (zaman Soviet Union). Dajjal telah lama berleluasa dan Yahudi pun telah lama memijakkan kaki ke tanah Palestin yang satu ketika dahulu pernah diharamkan kaki mereka memijaknya.

Timbul pula persoalan dimana pula Imam Mahdi yang ditunggu umat Islam, adakah beliau telah mula menggerakkan jenteranya untuk memerangi golongan kafir. Untuk menyelidiki hal ini, kita perlu melihat perkembangan di tanah arab kerana disanalah letaknya kekuatan umat Islam iaitu minyak. Majoriti minyak dunia terletak disana dan ini boleh dimanipulasi demi kepentingan Islam. Tetapi melihat keadaan sekarang, amat malang sekali terutamanya kerajaan Arab Saudi dilihat tunduk kepada barat dan semakin melupakan tanggujawab terhadap masyarakat Islam. Sesungguhnya Muhammad SAW telah memberi peringatan mengenai hal ini menerusi hadisnya yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah bersumber dari Abu Hurairah

“ apabila orang-orang yang telanjang kakinya, telanjang tubuhnya dan pekerjaannya menggembala kambing, tiba-tiba menjadi ketua-ketua orang ramai, maka itu adalah sebahagian daripada tandanya. Dan apabila para pengembala kambing itu pun bermegah-megah dengan gedung-gedung besar dan bangunan-bangunan bertingkat, maka itu adalah tanda ataupun alamat.

Perlu diingat sejak penemuan emas hitam di tanah arab pada 1936, dajjal-dajal berkebangsaan Amerika Syarikat berlumba-limba masuk ketanah arab menggali hasilnya. Hasilnya dapat kita lihat dengan pesatnya pembangunan di sana tanpa ada teknologi dari kalangan umat Islam dipakai.

Berdasarkan situasi yang berlaku kini, tidak banyak yang boleh diperkatakan tentang kemunculan sang penyelamat itu tadi tetapi yang nyata Dajjal telah pun muncul dan telah pun berjaya menguasai sebahagian ummah dengan pelbagai jalan songsang. Tetapi dengan keaadan yang semakin meruncing kini, masanya hampir tiba dan siapa tahu beliau mungkin berada dikalangan kita sekarang.

KEBANGKITAN ISLAM

Allah telah memberitahu bahawa kekuasaan di muka bumi ini adalah sesuatu yang digilirkan antara manusia. Ini bermaksud tiada penguasa yang akan terus berkuasa sampai bila-bila. Tidak kira apa bangsa, agama atau pegangan suatu pemerintah itu, ianya tetap akan kehilangan kuasanya kelak. Namun begitu kebangkitan atau revolusi umat Islam adalah sesuatu yang tiada tolok bandingnya. Sebagai contoh kebangkitan pertama umat Islam dengan syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Menerusi al Quran, Allah SWT telah memberi amaran kepada bangsa arab yang memerintah supaya sentiasa tunduk dengan suruhan-Nyadan membelanjakan kekayaan yang dikurniakan kepada mereka semua kejalan Allah. Malah Allah telah memberi amaran kepada mereka bahawasanya Allah akan menggantikan mereka dengan bangsa yang lain sekiranya mereka berpaling daripada Allah SWT.

Para sahabat bingung memikirkan hal ini, sehinggakan mereka bertanya kepada Rasulullah siapa yang akan menggantikan bangsa mereka iaitu bangsa arab untuk mengepalai ummah dan tidak bersikap sama seperti bangsa mereka. Lalu Rasulullah menepuk bahu Salman al Farsi RA dan berkata,

“ Orang ini dan bangsanya! Sekiranya agama ini berada di bintang maka akan dapat digapai oleh pahlawan-pahlawan dari Farsi”

Jelas dari maksud hadis ini diterangkan Allah dan Rasul-Nya bahawa kepimpinan bangsa arab akan digantikan oleh bangsa Farsi yang menetap di Iran pada masa kini.

Menurut konteks sekarang dapat kita lihat walaupun berlainan fahaman daripada kita, negara Iran menjadi antara kuasa besar yang ditakuti musuh Islam. Mereka juga seolah-olah memimpin umat Islam supaya menegakkan kembali syiar Islam yang dipandang rendah sejak kebelakangan ini. Dan boleh kita lihat juga betapa takutnya negara-negara arab terhadap kuasa kafir seperti Amerika Syarikat dan rejim zionis Israel. Kekuatan menerusi emas hitam dipergunakan sepenuhnya negara Iran bagi mempertahankan negara mereka sedangkan negara arab merelakan hasil bumi mereka kurniaan Allah dijamah sesuka hati oleh ejen-ejen 2 negara kafir ini. Malah ada negara arab yang menyokong kemusnahan negara Islam yang lain semata-mata kerana berlainan fahaman sedangkan hanya Allah sahaja yang maha layak mengadili umatnya.

Untuk memperjelaskan lagi mengenai hal ini ingin saya ringkaskan sebuah ayat al Quran dari surah Muhammad ayat 38
1. Kamu ini, hai (orang-orang arab) yang diajak
2. supaya kamu membelanjakan (harta kekayaan yang di anugerahkan kepada kamu)
3. Pada jalan Allah (iaitu menegakkan yang benar menurut ajaran Allah)
4. Tetapi di antara kamu ada orang-orang yang bakhil
5. Barang siapa yang bakhil (untuk jalan Allah, tetapi boros pada jalan syaitan) maka kebakhilan itu hanya membahayakan diri mereka sendiri.
6. Sebenarnya Allah adalah kaya, sedang kamu adalah fakir. (iaitu makhluk yang berkehendak kepada Allah)
7. Sekiranya kamu berpaling, akan diganti (atau ditukarkan oleh Allah untuk mengambil peranan menghayati Islam) dengan satu kaum (bangsa) yang lain daripada kamu. (bangsa arab)
8. Adapun kaum (bangsa) itu tidak (bersikap) seperti kamu. (orang-orang arab)

Sesungguhnya Allah telah berjanji menerusi al Quran dan sesungguhnya janji itu pasti ditunaikan kelak.

SA’AH DAN PERIHAL MAHDI
Umat Islam bolehlah diumpamakan seperti singa tua yang sedang lena diulit mimpi. Kerana sifatnya yang tua maka kerap dipermainkan musuh. Tetapi anggaplah singa itu telah bangun dari tidur yang panjang dan dengan izin Allah akan diberi kekuatan yang baru. Islam akan menguasai bumi melalui konsep ad Din ekonomi dan kekuatan pertahanan.

Namun begitu amat sukar bagi negara arab menerima bangsa Iran sebagai ketua. Oleh itu amat logik kiranya Imam Mahdi yang ditunggu hadir dari kalangan bangsa arab. Ini adalah kerana perkara pertama yang perlu dilaksanakan bagi memperkukuhkan Islam adalah penyatuan ummah itu sendiri.

Menurut sebuah hadis yang yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud tidak akan terjadi Sa’ah (kehancuran) sehingga keluar seorang lelaki dari Khahthan yang akan memimpin manusia dengan tongkatnya. Mulanya kebangkitan Islam pada hemat saya akan berlaku di Iran apabila melihatkan situasi sekarang. Yang nyata Iran akan menjadi perintis dan pembantu kemunculan Mahdi.

Di Iran terdapat kira-kira 600ribu orang (jangkaan pada tahun 1980-an) yang kebanyakannya keturunan Hussain bin Ali. Ini bermakna bangsa Iran adalah bangsa yang banyak menampung keturunan Hussain bin Fatimah binti Muhammad Rasulullah SAW. kebangkitan mereka adalah kebangkitan abad ke 14 belas yang mendapat tiupan semangat baru dengan para ulama intelektual yang menguasai berbagai bidang ilmu. Justeru kebangkitan ini sama sekali tidak sama dengan syiah yang zaman sebelumnya.

Kita pernah digemparkan dengan lintasan komet halley yang mendekati bumi beberapa ketika dulu, mungkinkah ini yang dinamakan Sa’ah yang telah dijanjikan? Perlu diingat bahawa komet ini mampu memusnahkan apa saja dalam laluannya dan dijangka akan menghampiri bumi sekali lagi nanti malah pihak barat sedang giat mengkaji komet ini bagi mengumpul sebanyak mungkin maklumat mengenai komet ini.

Kita tidak perlu panik kerana janji Nabi Muhammad SAW bahawa perkara ini tidak akan terjadi selagi lelaki bernama Mahdi belum keluar menunaikan tanggungjawabnya. Apa yang saya perkatakan mengenai komet halley hanyalah secebis peringatan dari Allah SWT bahawa Sa’ah makin hampir, tetapi perlu diingat ini adalah perkara ghaib yang hanya diketahui-Nya........ wallahhualam

PENUTUP
Alhamdulillah berkat kurnian-Nya saya berjaya menyiapkan tugasan yang diberi oleh Ustaz Abd Aziz. Segala yang saya ungkapkan dalam penulisan ini adalah hasil pemerhatian saya dan pembacaan saya terhadap perkara tersebut. Tiada manusia biasa yang sempurna, oleh itu pasti akan ada kesilapan yang dipertikaikan umum hasil penulisan ini. Saya memohon jutaan kemaafan jika ada yang kurang senang dengan penulisan ini tetapi ini adalah pendapat peribadi saya yang saya luahkan menerusi naskhah ini.
Mungkin ramai yang tertanya-tanya mengapa saya melihat penganut Syiah di Iran sebagai bangsa yang memulakan revolusi Islam, tetapi jawapannya telah saya tuliskan bersama dengan hadis Rasulullah SAW dan juga dari surah Muhammad. Oleh itu renung-renungkanlah. 

Zinnirah-Unic

Hadirmu bersama kuntum senyuman 
Walau dirimu hamba tawanan 
Kau jadi impian firdausi 
Kau jadi pingitan hiasan duniawi 
Walau tak pernah melihatmu 
Zinnirah

Matamu jadi taruhan 
Gantian lara nilaian iman 
Ayuh bersama kita susuri 
Perjalanan derita ini 
Terlindung sudah indahnya maya 
Mata hatimu tetap menyala 

C/O : 
Oh Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari 
Menerangi alam dan ditemani cahaya purnama 
Selaut kasih kau hamparkan untuk Ilahi 
Tiada sempadan dan tiada bertepi 

Oh Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari 
Menerangi alam maya dan diteman purnama 
Cinta murni yang kau dambakan untuk Ilahi 
Tiada sempadan dan tiada bertepi 

Oh Zinnirah
Kau serikandi sunyi bersendiri 
Di medan ngeri dan bersuara sepenuh berani 
Kasih suci yang kau hulurkan untuk Ilahi 
Menagih korban kasih abadi 

Hadirmu bersama senyuman 
Walau diri hamba tawanan 
Kau jadi pedoman 

Zinnirah kau gadis pilihan 
Hiasan dunia 
Penyeri di firdausi